Hírek
2022. December 14. 13:14, szerda |
Belföld
Forrás: mti
Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút
Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - tájékoztatta az MTI-t a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán.
A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.
A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz - ismertették a közleményben.
Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.
A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.
A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.
A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.
A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Május 02. 09:12, csütörtök | Belföld
Több mint 3000 család igényelt már csok pluszt
Meghaladta a háromezret a csok plusz igénylések száma - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) családokért felelős államtitkára csütörtökön az index.hu-nak adott interjújában.
2024. Május 02. 06:47, csütörtök | Belföld
Idén 2,5, jövőre 4,1 százalékos gazdasági növekedéssel számol a kormány
Az idei évre 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel számol a kormány, míg a jövőre 4,1 százalékkal
2024. Május 02. 06:44, csütörtök | Belföld
Vitályos Eszter: a kormány minden megtesz a bérek növekedéséért
A kormány ezután is mindent meg fog tenni azért, hogy Magyarország gazdasága újra erős legyen, a magyar embereknek legyen munkája, és a bérek tovább növekedjenek
2024. Május 01. 09:19, szerda | Belföld
20 éve csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz
Hosszú évek után teljesült a magyarok vágya, most mégis sokan szkeptikusan a csatlakozás helyességét illetően.